close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תנאי זכאות לגמלת סיעוד

מערכת שורשכו ניסן, תשפא08/04/2021

גמלת סיעוד הינה גמלה המשולמת לזכאים על ידי המוסד לביטוח לאומי. רק מי שיעמוד בכמה תנאים מצטברים יהיה זכאי לקבלה. נסביר על תנאי הזכאות, מי זכאי לקבלת הגמלה ומי לא

תגיות:
צילום: pixabay
מבחן הסף – מבחן התלות
הקריטריון המרכזי בקביעת הזכות לגמלת סיעוד הוא יכולת התפקוד והאם (או עד כמה) האדם נחשב עצמאי או תלוי באחרים. מי שמוצא (או מוצאת) את עצמו נזקק לסיוע בפעולות יום יום שונות, עשוי להיות זכאי לגמלה. על מנת להגיש תביעה לגמלת סיעוד נדרשים על פי כללי הביטוח הלאומי התובעים לעבור מבחן תלות. מבחן זה בודק באופן מעשי, לא תיאורטי, האם הנבדק או הנבדקת מסוגלים לבצע בעצם פעולות שאדם עצמאי אמור להיות מסוגל לבצע.

חשוב לציין שלא חייבים להראות שקיימת מגבלה בכל הפעולות אך חייבת להימצא מגבלה בביצוע כמה מהן לפחות. מבחן התלות בודק האם האדם יכול להתלבש בעצמו או זקוק לעזרה. עוד בודקים במבחן (שנקרא מבחן ADL) האם ישנה שליטה בסוגרים, עד כמה האדם הינו עצמאי ויכול ללכת בעצמו, האם הוא יכול לספק את צרכיו ברחצה, אכילה, הכנת מזון ועוד. חשוב לציין שגם אם קיימת ירידה קוגניטיבית (דמנציה), הרי שהאדם נחשב כמי שאיננו עצמאי גם אם הוא טכנית מסוגל לדוגמא לשלוט בסוגרים או להתלבש לבד. הירידה הקוגניטיבית הופכת את הפעולות הללו למוגבלות.

זכאות לפנסיונרים בלבד
מסיבותיו שלו, קבע ביטוח לאומי שקריטריון הגיל הינו משמעותי לעניין זכאות לגמלת סיעוד. כלומר, גמלה זו איננה מיועדת לצעירים אלא אך ורק לפנסיונרים. מכיוון שכך, מה שקובע הוא החוק לעניין גיל פרישה. כיום, מכיוון שגברים יוצאים לגמלאות בגיל 67 ואילו נשים פורשות בגיל 62, רק מגילאים אלה ואליך ביטוח לאומי יקבל תביעות לגמלת סיעוד, בהינתן עמידה בקריטריונים הנוספים.

גמלת סיעוד ומבחן ההכנסה
שלא כמו קצבאות מסוימות שמשולמות על ידי ביטוח לאומי ללא קשר להכנסה, גמלת סיעוד תשולם רק למי שזקוק לכך על פי מבחן ADL אך גם הכנסתו איננה עולה על סף מסוים. ביטוח לאומי לצורך כך בודק הן את הכנסתו של היחיד והן את הכנסת התא המשפחתי (הכנסה זוגית, במידה שמדובר באחד מתוך שני בני זוג שחיים יחד). כיום, מי שהכנסתו כזוג עולה על 15,826.5 ₪ לא זכאי לגמלה. מי שהכנסתו הזוגית נמוכה מסכום זה זכאי לגמלה מלאה. כמו כן מי שהכנסתו כיחיד נמוכה מ- 10,551 ₪ זכאי לגמלה מלאה. טווח הכנסות מסוים, בין המינימום למקסימום, מקנה זכאות לגמלה חלקית (כלומר 50 אחוז).

גמלת סיעוד ומקום המגורים
תנאי נוסף שבו צריך לעמוד מי שתובע גמלת סיעוד הוא מקום המגורים. מי שמאושפז בבית החולים או במוסד סיעודי או במחלקה לתשושי נפש אינו זכאי לגמלה. כלומר, רק מי שמתגורר בבית או בדיור מוגן (לעצמאים, לא סיעודיים), יוכל לקבל את הגמלה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה